El projecte de "Nuevos Accesos Ferroviarios y Viarios al Puerto de
Barcelona" va començar a tramitar-se al maig del 2002 i l'Estudi
d'Impacte Mediambiental data de maig del 2006. La tramitació va
finalitzar amb l'aprovació de la corresponent Declaració d'Impacte
Ambiental (DIA) al setembre del 2007.
D'altra banda, els aspectes mediambientals del projecte, s'han fet
sobre la base d'informes i estudis que daten d'un període comprès entre
el 2002 i el 2006, de fa ja més de set anys, clarament obsolets tenint
en compte el dinamisme de la zona.
L'any passat es va modificar de forma significativa el traçat dels
accessos ferroviaris, plantejant una proposta menys impactant [1]. Es
van actualitzar els seus efectes sobre l'entorn, valorant la seva
minimització i incloent noves compensacions, com la construcció d'una
nova illa per la colònia de gavines corses. Tot això va se
convenientment publicat en el BOE[2].
No ha passat el mateix amb els accessos viaris, que no van ser
contemplats en la revisió de la DIA del 2007, per tant els efectes que
aquesta obra tindrà sobre l'entorn està basat en una realitat i uns
estudis de fa deu anys. No s'ha avaluat la seva afectació les noves
zones naturals com, l'antiga (riu vell) i la nova llera del riu
Llobregat, el riu a l'alçada del pont de Mercabarna, la zona agrícola de
Can Trabal, la bassa de laminació de la Torre Gran (aquests dos últims
són les últimes zones naturals de l'Hospitalet de Llobregat), en part
dintre de l'Àrea Important per les Aus Nº140 (delta del Llobregat, fet
que tampoc han avaluat [3]).
Una realitat que tampoc va poder ser avaluada en el seu moment va ser
el canvi tan significatiu que s'ha produït respecte de la visió i
utilització pública de tots aquests espais, sobre tot l'entorn del riu
Llobregat al voltant del Prat i l'Hospitalet, el nivell d'impacte
paisatgístic que es podia assumir fa deu anys, actualment és inassolible
per la població local, i no es pot executar l'obra sense tindré en
conta aquesta nova realitat.
Per últim, la zona destinada al trajecte de l'autovia de camions està
altament contaminada per dipòsits il·legals de cromites d'una antiga
fàbrica de la zona. Els abocadors es troben al llarg del marge esquerre
del riu. El dipòsit més gran se situa a pocs metres del centre de
distribució alimentaria de Mercabarna. L'actuació sobre aquest perillós
abocament de residus ha de ser molt acurada, ja que pot tindre
repercussió sobre la salut dels treballadors i els usuaris dels espais
públics adjacents, inclús sobre la mateixa atmosfera del Mercabarna.
Cap d'aquestes implicacions han sigut avaluades de forma pública, o
no se sap si s'han tingut en compte en el projecte executiu actual
d'autovia per accessos de camions al Port de Barcelona, degut a la manca
de transparència.
DEPANA, fent la tasca que corresponia a l'Administració, ha presentat
un informe [4] amb els valors ambientals de les zones afectades,
avaluant els impactes i proposant mesures correctores, que s'ha enviat a
les diferents administracions implicades; Ministerio de Fomento,
secretaria de Medioambiente del Ministerio de Agricultura, al
Departament de Sostenibilitat de la Generalitat, al director del Port i a
l'ajuntament de l'Hospitalet. També recorda les responsabilitats
administratives o penals de les administracions, atès que
actualment, malgrat que es coneix la rellevància del problema, s'ha
optat per la no tramitació ambiental del mateix, no realitzant una
exposició pública on es puguin avaluar les seves possibles
repercussions.
No hay comentarios:
Publicar un comentario