La Comissió territorial d’urbanisme de l’Àmbit Metropolità de
Barcelona (AMB) ha aprovat inicialment avui el Pla director urbanístic
(PDU) d’àmbits d’activitat econòmica del delta del Llobregat, que
properament se sotmetrà a informació pública. Aquest Pla forma part dels
13 PDU de caràcter estratègic que impulsa el Departament de Territori i
Sostenibilitat amb la voluntat de contribuir a la reactivació econòmica
mitjançant les eines del planejament urbanístic.
De fet, la redacció d’aquest PDU es desprèn del protocol de
col·laboració que van signar l’any 2013 el Govern català i els municipis
de Cornellà de Llobregat, Sant Boi de Llobregat, Viladecans i Gavà per
al desenvolupament econòmic i la cohesió social en aquesta àrea.
Així, el PDU centra el seu estudi en les vores del parc agrari del
delta, amb la voluntat d’identificar peces de sòl que encara no s’hagin
desenvolupat. Els objectius són, en primer lloc, identificar les zones
on es pot implantar nova activitat econòmica dins la franja situada
entre l’autopista C-32 i la carretera C-245, així com a l’entorn de
l’autovia C-31 i de la franja litoral. Es tracta de terrenys situats als
municipis de Gavà, Viladecans i Sant Boi de Llobregat.
El segon objectiu és resoldre la classificació urbanística de la
resta de terrenys per evitar futures expectatives d’urbanització i poder
així ampliar el parc agrari i preservar els valors naturals del delta.
Cinc nous sectors d’activitats
Com a resultat, l’àmbit d’estudi del PDU abasta cinc àmbits de 702
ha totals de superfície, a dins dels quals s’han delimitat altres cinc sectors d’activitat econòmica que ocuparan 162 ha. El Pla dóna directrius perquè la resta dels terrenys, 540 ha, es destinin a ampliar el parc agrari i els espais naturals del delta, desclassificant-los quan sigui necessari.
Els cinc sectors d’activitat econòmica proposats són els següents:
1. Sector Joncs (Gavà): situat a l’entorn del
nus d’accés al nucli urbà, en la intersecció entre la carretera BV-2041
de Gavà a Begues i la C-32. L’objectiu és donar continuïtat a la franja
de sòls d’activitat econòmica amb els que limita al sud-oest i al
nord-est. El PDU proposa com a usos predominants l’industrial, logístic,
terciari i d’oficines, gestionats de forma conjunta amb parcs
empresarials. La superfície del sector és de 756.467 m2, amb 350.000 m2 de sostre previstos.
2. Sector Can Sabadell (Viladecans): es troba a
l’oest de l’aeroport de Barcelona, a l’entorn de la riera de Sant
Climent. El PDU preveu la implantació d’un sector d’activitat econòmica
vinculat, tant per la seva posició com pels usos previstos, al sistema
aeroportuari adjacent, amb usos terciaris i d’oficines. El Pla posa
èmfasi en la seva integració paisatgística en un entorn sensible amb
sòls agrícoles inclosos en el parc agrari del Baix Llobregat i també en
el PEIN/Xarxa Natura 2000 del delta del Llobregat. Amb una superfície
total del sector de 257.671 m2, es preveu una edificabilitat de 180.000 m2 de sostre.
3. Sector Serral Llarg (Viladecans): a l’extrem
sud del terme municipal, a ambdues bandes de l’autovia C-31. En aquest
cas, es preveuen usos hotelers, turístics i esportius, també amb
especial cura en la seva integració paisatgística, atesa la proximitat
de sòls agrícoles, de l’entorn de l’estany de la Murta i de les pinedes
existents en la franja paral·lela al front marítim. Amb una superfície
de 277.883 m2 per tot aquest sector, l’edificabilitat serà de 50.000m2 de sostre.
4. Sector Llevant (Sant Boi de Llobregat):
situat a l’est del nucli de Sant Boi, l’objectiu principal per a aquest
sector és completar els límits de la trama urbana. Així, el PDU aposta
per una àrea residencial a l’extrem nord, en continuïtat a la prevista a
l’altra banda del carrer Bonaventura Calopa, amb un total de 326
habitatges. També delimita dues peces autònomes destinades a l’activitat
hotelera i econòmica, sobretot comercial. En conjunt, aquest sector
abasta una superfície de 139.319 m2 i tindrà 59.382 m2 de sostre.
5. Sector antic híper (Sant Boi de Llobregat):
es troba a l’extrem sud del terme municipal, al costat del recinte de
Mercabarna-flor i de l’aeroport de Barcelona. Atesa la seva bona
accessibilitat viària des de la carretera B-204 i l’activitat
preexistent des de fa temps, el Pla dedica aquest sector a usos
industrials, logístics, terciaris i d’oficines de suport al sistema
aeroportuari. Així, amb una superfície de 134.960 m2, tindrà 60.000 m2 de sostre.
Preservació dels espais naturals del delta
A banda de les 162 hectàrees destinades a acollir noves activitats
que dinamitzin el desenvolupament econòmic dels tres municipis
implicats, el Pla consagra altres 540 ha com a sòls lliures que
contribueixin a enriquir el parc agrari i el delta del Llobregat.
Per aconseguir-ho, enumera una sèrie d’actuacions directes en sòl
no urbanitzable, tot classificant peces com a sòl rústic o sistema
general d’espais lliures de parc forestal. Igualment, defineix tot un
seguit de directrius a les quals s’hauran d’adaptar obligatòriament els
planejaments municipals (disposició d’edificacions i ocupacions màximes,
per exemple) .
No hay comentarios:
Publicar un comentario